Ga naar de inhoud

Incompanytraining

Klachtencommissie (cliënten/patiënten)

Tijdens de incompanytraining ‘Klachtencommissie (cliënten/patiënten)’ maakt u op een interactieve manier kennis met de theorie én de praktijkkant van het werk in een klachtencommissie.

Vraag vrijblijvend een offerte aan

1 dagdeel | Op aanvraag | max. 12 deelnemers

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg stimuleert om klachten zo laagdrempelig mogelijk op te lossen en kent een centrale rol toe aan de klachtenfunctionaris. Een klachtencommissie is niet (meer) verplicht. Wat betekent dit voor de rol en positie van de klachtencommissie? Veel instellingen kiezen ervoor de klachtencommissie te handhaven zeker ook met het oog op complexere klachten. De nieuwe wetgeving is een prima aanleiding om uw commissie bij te scholen. Wij willen u daar graag bij helpen.

Hoewel zorginstellingen proberen zo zorgvuldig mogelijk te handelen, gaat het soms mis en dient een cliënt een klacht in. Wat komt er allemaal bij kijken als de klacht bij de klachtencommissie wordt ingediend? Een dergelijke procedure vraagt naast juridische kennis en ervaring vooral veel fijngevoeligheid. Door het geringe aantal klachten en wisselingen binnen commissies ontbreken deze vaardigheden nogal eens.

Een opfrisbeurt met bovendien een update over de nieuwe regelgeving helpt de benodigde kennis op peil te brengen en scherp te blijven in het beoordelen van klachten. Met de basistraining klachtencommissie profiteert u van de jarenlange kennis die het CBKZ heeft opgebouwd op het terrein van klachtrecht en klachtenmanagement.

Na de training

  • kent u de ins en outs van het klachtrecht in de zorgsector in Nederland;
  • kent u inhoud en achtergronden van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz);
  • heeft u inzicht verkregen in de positie en rol van de klachtencommissie binnen het gehele klachtenmanagement;
  • is het juridisch kader rondom een klachtenprocedure helder;
  • heeft u inzicht verkregen in het van A tot Z doorlopen van een klachtenprocedure;
  • heeft u de tools, tips en tricks in handen om klachten deskundig af te handelen;
  • heeft u geoefend met de vaardigheden die u als lid van een klachtencommissie nodig heeft.

 

Programma

De interactieve training belicht de theoretische én de praktijkkant van het werk in een klachtencommissie. Gedurende de training schetsen we het (nieuwe) juridische kader van de klachtenbehandeling en voert u aan de hand van een voorbeeld een complete klachtenprocedure uit. Verder is er aandacht voor de dynamiek tijdens een mondelinge behandeling van een klacht. Tijdens de training is er vanzelfsprekend alle ruimte om feedback te vragen op een een casus. De aanpak sluit naadloos aan bij het klachtencommissiewerk en geeft handvatten om direct aan de slag te gaan.

Data en locaties

De training wordt  incompany gegeven, zodat we de training helemaal kunnen afstemmen op uw organisatie en de gehele klachtencommissie kan deelnemen. Sluit u liever aan bij een training waar vertegenwoordigers vanuit meerdere organisaties aanwezig zijn? Neem contact op; wij informeren u graag wanneer de eerstvolgende training voor klachtencommissies gepland staat.

Trainers
  • Mr. Bep van Dijk
    Adviseur gezondheidsrecht en klachtenmanagement.
  • Mr. Ronald Kitsz
    Jurist, gespecialiseerd in gezondheidsrecht, arbeidsrecht en privacyrecht.

 

Investering
De training is op aanvraag.

 

Het CBKZ is een CRKBO geregistreerde instelling. Onze trainingen zijn vrij van BTW.

Stel gerust uw vraag, onze adviseurs helpen u graag verder.

Neem contact op