Training
Klachten in de verloskundige zorg
In de training ‘Klachten in de verloskundige zorg’ staan we stil bij klachtbehandeling voor en door verloskundigen.
Aanmelden voor de training1 dagdeel | investering € 109,-. | 1 registerpunt
Het Centraal Bureau voor Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ) biedt verloskundigen (die lid zijn van de KNOV) de mogelijkheid te voorzien in een klachtenfunctionaris. Sinds de invoering van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) zijn verloskundigen namelijk verplicht om klachten over hun zorgverlening te laten behandelen door een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Maar voor de reactie op de klacht is de verloskundige zelf verantwoordelijk.
In de training ‘Klachten in de verloskundige zorg’ staan we stil bij klachtbehandeling voor en door verloskundigen. Vragen die aan de orde komen zijn:
- Wat wordt er precies van een verloskundige verwacht?
- Wat houdt de Wkkgz in?
- Wat is de rol van de verloskundige en wat is de rol van de klachtenfunctionaris?
- Wat houdt klachtbehandeling door de klachtenfunctionaris in?
- Hoe stel je een schriftelijke reactie op? Is afstemming nodig met de rechtsbijstand?
- Wat als er een claim wordt ingediend?
- Hoe kun je een gesprek met een klager het best aanpakken?
- Wat moet je juist niet doen?
Deze training wordt verzorgd door een klachtenfunctionaris die ook in de dagelijkse praktijk de klachten over verloskundigen behandelt. U kunt met al uw vragen bij haar terecht.
Na de training
- kennen de deelnemers de eisen van de Wkkgz en andere relevante regelgeving.
- kennen de deelnemers de positie van de klachtenfunctionaris in de klachtbehandeling.
- zijn de deelnemers op de hoogte van de klachtenregeling van de KNOV en hun eigen rol daarin.
- hebben de deelnemers geoefend met casuïstiek toegespitst op de eigen praktijk.
- zijn de deelnemers op de hoogte van welke stappen nodig zijn om een klacht naar tevredenheid op te lossen.
Accreditatie
Deelname aan deze training levert accreditatiepunten op:
- 2,5 registerpunten bij een nascholing;
- 1 registerpunt Methodisch Intercollegiaal Overleg (MIO).
Programma
Het programma omvat een dagdeel
- Welkom /kennismaken
- Wat weet u al van klachtbehandeling? (kennis meten d.m.v. een spel)
- Theoretisch gedeelte (uitleg wet, rollen, enz.)
- Interactief gedeelte*
- Afronding en evalueren
* Tijdens het interactieve gedeelte worden de deelnemers opgedeeld in groepjes en bestaat het programma uit een rollenspel, het bespreken van een casus, het uitschrijven van een stappenplan, discussiëren aan de hand van associatiekaarten en een top 3 do’s en top 3 don’ts vaststellen.
Data en locaties
- 20 april 2023 van 13.30 tot 16.30 uur – regio Utrecht
- 22 juni 2023 van 13.30 tot 16.30 uur – regio Gorinchem
- 22 november 2023 van 13.30 tot 16.30 uur – regio Zaltbommel
Trainers
Twee van de onderstaande trainers zullen de training verzorgen
- Mr. Annelies van der Ham
Juriste, adviseur klachtenbehandeling - Mr. Lise Otterman
Juriste, adviseur klachtenbehandeling - Drs. Sonja de Moor
Juriste, mediator, adviseur klachtenmanagement
Voorbereiding
U wordt gevraagd van tevoren een casus aan te leveren ten behoeve van het bespreken van casuïstiek.
Investering
Het CBKZ is een CRKBO geregistreerde instelling. Onze trainingen zijn vrij van BTW.
Praktijkgericht
Op meerdere locaties
Beoordeeld met een 8,3
Aanmelden
Vul het onderstaande formulier in om je aanmelding compleet te maken. We hebben slechts enkele gegevens van u nodig. Uw gegevens worden zorgvuldig verwerkt en niet aan derden verstrekt. Bij vragen kunt u altijd contact met ons opnemen.