Ga naar de inhoud

Module 4

Klachtenmanagement

2 dagen | € 1015,- | HBO | 20 registerpunten

Aanmelden training

2 dagen | € 1015,- | HBO | 20 registerpunten

Klachtenmanagement is één van de taken van de klachtenfunctionaris: informatie uit klachten gebruik je om te komen tot verbetering van de kwaliteit van de zorg. Daarvoor is nodig dat je zorgvuldig registreert, zowel de klachten als de stappen die je zet om de klacht naar tevredenheid af te handelen.

Na het volgen van deze module weet je hoe je klachten moet analyseren, vanuit de klacht kunt signaleren en tenslotte moet rapporteren over de afhandeling. Ook gaan we in op je adviesrol en op het geven van voorlichting. Een onderdeel daarvan is advies over de informatie die op de website en het intranet van de zorgaanbieder hoort te staan. Als er ontwikkelingen zijn in de wet- en regelgeving, moet je de klachtenregeling daarop afstemmen. Analyseren, reflecteren en adviseren: daar draait het om tijdens deze module.

Doelgroep

Module 4 is geschikt voor klachtenfunctionarissen die module 1 en 2 of een vergelijkbare opleiding hebben gevolgd. Het is niet noodzakelijk dat je module 3 heeft gevolgd.

Om aan deze module te kunnen deelnemen moet  je minimaal een jaar als klachtenfunctionaris hebben gewerkt en/of minimaal 25 klachten zelfstandig behandeld. Heb je wel ervaring, maar niet eerder een opleiding gevolgd? Neem dan contact met ons op om te zien welke voorbereiding nodig is om je te laten instromen in deze module.

Na de training

  • pak je de klachtbehandeling gestructureerd aan en leg je dit vast in een klachtdossier;
  • breng je geanonimiseerd verslag uit over de behandelde klachten met als doel te leren van klachten;
  • analyseer je gebeurtenissen, ben je je bewust van je eigen oordeel en onderscheidt je je mening van de feiten;
  • reflecteer je op de gekozen aanpak om alternatieven te ontwikkelen.

Accreditatie

Volledige deelname aan module 4 ‘Klachtenmanagement’ (ID nummer: 537624) levert 20 registerpunten op voor de geaccrediteerde deskundigheidsbevordering voor bij Registerplein geregistreerde Klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg.

Aan het eind van module 4 ontvang je een certificaat.

Programma

De module bestaat uit twee trainingsdagen met een tussenperiode van enkele weken. Aan de orde komen:

  • klachten inzetten voor kwaliteitsverbetering van de zorg;
  • analytische, reflecterende en adviesvaardigheden.

De voorbereiding voor iedere trainingsdag bestaat uit het doornemen van de lesstof en het maken van enkele opdrachten. Tijdens de training oefenen we veel met het geleerde.

Data en locaties
  • Regio Apeldoorn
    Dag 1: Dinsdag 19 november 2024
    Dag 2: Dinsdag 3 december 2024
  • Regio Utrecht
    Dag 1: Dinsdag 2 december 2025
    Dag 2: Dinsdag 9 december 2025
Trainers

De trainingen worden gegeven door ervaren trainers. Ze werken als klachtenfunctionaris, hebben een juridische achtergrond en/of zijn mediator.

Investering

De training kost € 1015,- per persoon (inclusief lunch en verzorging op locatie). De training is vrij van BTW. Eventuele parkeerkosten zijn voor rekening van de deelnemer.

Het CBKZ is een CRKBO geregistreerde instelling. Onze trainingen zijn vrij van BTW.

Praktijkgericht

Meerdere locaties

Ervaren trainers

Aanmelden

Vul het formulier in om je aan te melden. We hebben slechts enkele gegevens van je nodig.  Je gegevens verwerken wij zorgvuldig en verstrekken we niet aan derden.  Na aanmelding ontvang je een bevestiging en een factuur. Circa twee weken voor de start van de training sturen we je een intakeformulier en de voorbereiding voor de eerste dag. Bij vragen kunt u altijd contact met ons opnemen.

Stel gerust uw vraag, onze adviseurs helpen u graag verder.

Neem contact op