Module 1
Klachtenfunctionaris in de zorg: de basis
3 dagen | € 1485,- | HBO | 26 registerpunten
Aanmelden training3 dagen | € 1485,- | HBO | 26 registerpunten
In deze eerste module leg je de basis voor je werk. Je leert meer over je eigen rol en positie, maar ook over die van de klager (de cliënt) en de beklaagde (zorgaanbieder). In je werk als klachtenfunctionaris zijn vier dingen essentieel: zorgvuldige procesbewaking, discrete omgang met vertrouwelijke informatie, een open houding en de juiste gesprekstechnieken. Tijdens deze module oefenen we veel met deze vaardigheden. We werken met praktische casussen en bespreken verschillende dilemma’s waarin je de theorie leert toepassen.
Na het volgen van deze module heb je de vaardigheden in huis om ervoor te zorgen dat partijen met elkaar klachten naar tevredenheid oplossen. Je draagt eraan bij dat alle partijen zich gezien en gehoord voelen. Ook weet je hoe je op een professionele manier de klacht kunt opvangen en op een onpartijdige en professionele manier het gesprek moet voeren.
Doelgroep
Deze module is bedoeld voor mensen die al (enkele uren per week) werken als klachtenfunctionaris of binnenkort in deze functie gaan starten. De module vraagt om een hbo werk- en denkniveau.
Na de training
- werk je volgens het beroepsprofiel en de klachtenregeling van de zorgaanbieder;
- ga je bewust om met de bijzondere rol en positie van klachtenfunctionaris
- gebruik je de juiste communicatieve vaardigheden in het contact;
- werk je methodisch naar een oplossing waarmee alle betrokkenen tevreden zijn;
- heb je basiskennis van de Wkkgz en de sociale kaart van het klachtrecht;
- heb je oog voor de verbetering van kwaliteit van de zorg als uitkomst van klachten.
Accreditatie
Volledige deelname aan module 1 ‘Klachtenfunctionaris in de zorg: de basis’ (ID nummer: 530864) levert 26 registerpunten op voor de geaccrediteerde deskundigheidsbevordering voor bij Registerplein geregistreerde Klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg.
Aan het eind van module 1 ontvang je een certificaat.
Programma
Module 1 bestaat uit drie trainingsdagen met een tussenperiode van enkele weken. Aan de orde komen:
- het werk als klachtenfunctionaris;
- contact met klager: luisteren, eerste opvang, verkennen van klacht en doelen, informatie en advies;
- contact met beklaagde: luisteren, eerste opvang, adviseren over mogelijke afhandeling van klacht.
De voorbereiding voor iedere trainingsdag bestaat uit het doornemen van de lesstof en het maken van enkele opdrachten. Tijdens de training oefenen we veel met het geleerde. Op dag 3 is er een professionele trainingsacteur aanwezig.
Data en locaties
- Regio Eindhoven – VOL
Dag 1: Dinsdag 10 september 2024 – VOL
Dag 2: Dinsdag 24 september 2024 – VOL
Dag 3: Dinsdag 8 oktober 2024 – VOL - Regio Gorinchem
Dag 1: Vrijdag 18 oktober 2024
Dag 2: Vrijdag 8 november 2024
Dag 3: Vrijdag 22 november 2024 - Regio Houten
Maart/april 2025 – Exacte dagen nog niet bekend. - Regio Zwolle
Mei/juni 2025 – Exacte dagen nog niet bekend. - Regio Eindhoven
September/oktober 2025 – Exacte dagen nog niet bekend.
Trainers
De trainingen worden gegeven door ervaren trainers. Ze werken als klachtenfunctionaris, hebben een juridische achtergrond en/of zijn mediator.
Investering
De training kost € 1485,- per persoon (inclusief lunch en verzorging op locatie). De training is vrij van BTW. Eventuele parkeerkosten zijn voor rekening van de deelnemer.
Het CBKZ is een CRKBO geregistreerde instelling. Onze trainingen zijn vrij van BTW.
Praktijkgericht
Meerdere locaties
Ervaren trainers
Aanmelden
Vul het formulier in om je aan te melden. We hebben slechts enkele gegevens van je nodig. Je gegevens verwerken wij zorgvuldig en verstrekken we niet aan derden. Na aanmelding ontvang je een bevestiging en een factuur. Circa twee weken voor de start van de training sturen we je een intakeformulier en de voorbereiding voor de eerste dag. Bij vragen kunt u altijd contact met ons opnemen.