Ga naar de inhoud

Module 2

Klachtenbehandeling

2 dagen | € 990,- | HBO | 22 registerpunten

Aanmelden training

2 dagen | € 990,- | HBO | 22 registerpunten

Het werk van de klachtenfunctionaris bestaat uit vijf elementen: opvang, informatie en advies, ondersteuning, bemiddeling en procesbegeleiding. Tijdens deze module oefen je veel met praktijkvoorbeelden en krijg je tools aangereikt om dit deel van het werk goed onder de knie te krijgen. We gaan in op de sociale en culturele gevoeligheid die nodig is om respectvol met de betrokkenen om te kunnen gaan. Om tot een bevredigende oplossing te komen, moet je flexibel én volhardend zijn. Ook dat krijgt aandacht, net als het begrenzen van complex klaaggedrag.

Tijdens deze module doe je ook kennis op over de wet- en regelgeving en de rechten en plichten van klagers/beklaagden.

Doelgroep

Module 2 is bedoeld voor klachtenfunctionarissen die module 1 of een vergelijkbare opleiding hebben gevolgd. Om de opdrachten te kunnen maken en het geleerde in de praktijk te oefenen is het gewenst dat je al enige ervaring met klachtenbehandeling hebt.

Na de training

  • werk je volgens het stappenplan voor de behandeling van klachten;
  • beschik je over voldoende kennis van wet- en regelgeving;
  • behandel je klachten volgens de beroepsnormen: neutraal, onafhankelijk en informeel;
  • neem je voldoende tijd om de betrokkenen goed te begrijpen;
  • ben je alert op sociale en culturele gevoeligheden;
  • neem je initiatief om het proces vooruit te helpen als het stagneert;
  • ben je in staat om respectvol met verschillend gedrag om te gaan.

Accreditatie

Volledige deelname aan module 2 ‘Klachtbehandeling’ (ID nummer: 537586) levert 22 registerpunten op voor de geaccrediteerde deskundigheidsbevordering voor bij Registerplein geregistreerde Klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg.

Aan het eind van module 2 ontvang je een certificaat.

Programma

De module bestaat uit twee trainingsdagen met een tussenperiode van enkele weken. Aan de orde komen:

  • stappen van klachtbehandeling, wet- en regelgeving, rechten en plichten klager en beklaagde;
  • contact met klager en beklaagde: sociale en culturele gevoeligheid.

De voorbereiding voor iedere trainingsdag bestaat uit het doornemen van de lesstof en het maken van enkele opdrachten. Tijdens de training oefenen we veel met het geleerde. Op dag 2 is er een professionele trainingsacteur aanwezig.

Data en locaties
  • Regio Houten
    Dag 1: Donderdag 30 mei 2024
    Dag 2: Donderdag 13 juni 2024
  • Regio Zwolle
    Dag 1: Donderdag 19 september 2024
    Dag 2: Donderdag 3 oktober 2024
  • Regio Eindhoven
    Dag 1: Dinsdag 12 november 2024
    Dag 2: Dinsdag 26 november 2024
Trainers

De trainingen worden gegeven door ervaren trainers. Ze werken als klachtenfunctionaris, hebben een juridische achtergrond en/of zijn mediator.

Investering

De training kost € 990,- per persoon (inclusief lunch en verzorging op locatie). De training is vrij van BTW. Eventuele parkeerkosten zijn voor rekening van de deelnemer.

Het CBKZ is een CRKBO geregistreerde instelling. Onze trainingen zijn vrij van BTW.

Praktijkgericht

Meerdere locaties

Ervaren trainers

Aanmelden

Vul het formulier in om je aan te melden. We hebben slechts enkele gegevens van je nodig.  Je gegevens verwerken wij zorgvuldig en verstrekken we niet aan derden.  Na aanmelding ontvang je een bevestiging en een factuur. Circa twee weken voor de start van de training sturen we je een intakeformulier en de voorbereiding voor de eerste dag. Bij vragen kunt u altijd contact met ons opnemen.

Stel gerust uw vraag, onze adviseurs helpen u graag verder.

Neem contact op